Biltema

Recensioner från anställda på Biltema

Ett typiskt lagerjobb som hade goda möjligheter att jobba med jämnåriga
Nog det sämsta jobbet jag haft!
Börjar min första dag med att säga hej till chefen och få en utskällning för att jag inte sa det tillräckligt högt.

Min tid fortsatt så, utskällning hit och dit..

Han stod/står dessutom och övervakar all personal från ett fönster, man kände verkligen sig som fisk i ett akvarium.

Jag hade turen att träffa ett par grabbar som var trevliga att prata med, annars var det bara sura tanter och gubbar som jobbar där. Var beredd på skitsnack bakom din rygg, oftast om dig.. Mitt arbete här slutade med att mitt kontrakt gick ut och ingen brydde sig eller pratade om det med mig. Det blev även så att jag jobbade 4 pass utan kontrakt, sen var det bara att säga hejdå! Dem ”sparkade” mig med att frysa ut mig. Eller ja, dagen då kontraktet gick ut var det första och sista gången chefen sa hej med ett stort smile.

Många är trötta på jobbet, dem flesta är helt enkelt olyckliga..
Fördelar
Hyfsade kollegor, 130kr/h
Nackdelar
Inga förmåner, inkompetent chef
Roliga och sköna kollegor som fick arbetsplatsen att bli roligare att jobba på. Det var en bra ledning och bra chefer som genomförde det man var mindre nöjd med.
Fördelar
lungt och inte så krävande arbete
Nackdelar
dåligt planerande av tider såsom raster.
Stressigt ibland men skönt och roligt jobb trevlig personal
Fördelar
Ja
Nackdelar
Nej
har arbetat på billtema i nästan 3år och chefen är väldigt slug när det kommer till tider och personal inget vidare säkert arbets ställe alls.
Fördelar
Ok löl
Nackdelar
Lömsk personalansvarig
70% anställda är med utländsk bakgrund. det gör jöbbet roligt
Fördelar
månkulturellt anställda
Nackdelar
dålig betald
Biltema Nordic Services AB (Huvudkontor Helsingborg)

Se upp för personer som haft ledande befattning då de är psykopatiska och empatilösa, alternativt avsaknad av ryggrad.

Finns exempel på kompetenta chefer som arbetat på Biltema men då har de inte varit önskvärda i det långa loppet. (Så undersök med medarbetare hur de verkligen var som chef)

Många trevliga kollegor men tyvärr präglas arbetsplatsen av misstro mot personal och en överhängande hot om uppsägning om man inte rättar sig i ledet. (hot som verkställs med jämna mellanrum)

Svårast med jobbet var att hantera inkompetensen generellt och i synnerhet inkompetensen inom ledarskap.

Det positiva är att vem som helst kan få ledande befattning, gäller bara att utföra allt utan att ifrågasätta. (plus i kanten om man kan trycka ner medarbetare)
Nackdelar
Ett bra första jobb där man får ta mycket ansvar.
Stora möjligheter att klättra inom företag om så önskas.

Trevliga kollegor till största del.
Fördelar
Kollektivavtal, friskvårdsbidrag
Nackdelar
Klappusla lokaler. En bastu på sommaren.
Hard but still fun work. We we're a a big group in my section who all loved to work with eachother which improved the job itself so much. Great overall. Cheers!
En dag på Biltema kunde vara väldigt varierande. Femton minuter här, femton minuter där, en halvtimme i kassa, två timmar Café. Men det var det jag gillade, att där var variation.
Har mycket med mig i bagaget, bl.a. Kassavana och Café.

Kollegorna är underbara. Ledningen var riktigt dålig när jag var där, kände mig pressad till att ta pass hela tiden vilket gjorde att jag blev tvärt emot. Ledningen är dock inte samma längre som när jag var där, den ska vara bättre.

Fanns inget svårt med jobbet mer än att lära sig om produkter och det är omöjligt att lära sig om alla.

Bästa var kollegorna.
Kul att vara med och starta upp ett helt nytt varuhus med dess utmaningar och möjligheter
Fördelar
Trevliga arbetskollegor i lokal butik
Nackdelar
Inga förmåner alls
Att vara säljare på Biltema har varit väldigt lärorikt och roligt eftersom man får träffa mycket kunder. Det jag framförallt har lärt mig är att vara en bra säljare och olika knep till det. Ledningen var bra man hade stor chans att bli avdelningschef. Svåraste delen av jobbet var kunder som inte blev nöjda vilket var tråkigt men med några knep kunde man få dem nöjda. Bästa delen av jobbet är att göra sina kunder glada och nöjda, lyckas sälja mycket under en arbetsdag.
Fördelar
Kunde anpassa jobbet med fotbollen
Arbetsuppgifterna i sig är roliga och givande.
Finns bra möjligheter till befordran, men det beror mycket på att personal som inte rättar in sig i ledet eller har åsikter om hur saker och ting sköts omplaceras eller sparkas (köps ut).

Mycket otrygg arbetsplats eftersom man vet att med jämna mellanrum ska det rensas bland personalen.
Fördelar
Roliga arbetsuppgifter
Nackdelar
dåligt med förmåner, otrygg arbetsplats
Det är en miljö där man där man kan trivas bland kolleger och kunder som besöker varuhuset dagligt.
Fördelar
Träffar nya människor
Nackdelar
Kan vara lite stressigt ibland vid högtiderna
Omhändertagande av mycket olika varor som skall placeras på rätt
plats där det får plats! Mycket kundkontakt, hjälper dom så bra det går. Får även upplysningar från dom.

Har lärt mig om tillgång, funktioner, nyheter om varorna,

att det finns mycket olika personer,personligheter, olika sätt att

möta dom.

Olika ledning,kunnande, mål, okej med 3 olika huvudchefer, variation,

bra att omflyttning, utnyttjande av ett litet varuhus har förbättrats.

Har träffat ganska många kollegor, bakgrund, erfarenhet, ursprungs-

land, för det mesta positiva, och OK.

Den svåra delen är alla nya varor som kommer och skall in i detta

"lilla" varuhus och samtidigt hjälpa, visa saker på ett positivt sätt!

Det bästa är träff med många olika personer, alla nya intressanta

varor, som man kan få hjälp av.
Fördelar
Bröd-bjudning fredagar.
Nackdelar
Inga rabatter, trångt!
Det är ett mycket varierande jobb i min roll.

Jag har det övergripande ansvaret för den dagliga driften i varuhuset och att det efterföljs av samtliga medarbetare. Jag planerar och leder dags- och veckoplaneringen utifrån varuhusets behov. Jag har resultatansvar för de olika avdelningarna i varuhuset, totalt 8 st. Jag säkerställer att vi har säljande exponeringar runt hela varuhuset
Ett stort företag där man får en bred kunskap. Dock inga utbildningar, man får ta lärdom av sina kollegor och egna erfarenheter. Bra arbetskollegor, dålig ledning. För stor koncern för att se individen i respektive butik.
Biltema huvudkontoret i Helsingborg

Om man vill tappa all lust att göra ett bra jobb, börja på huvudkontoret !

Men är man en som fjäskar och ställer sig in hos cheferna och inte har någon integritet eller ryggrad....då har man kommit till rätt ställe!

Fd. Hög chef
En vanlig arbetsdag började med att man gick upp klockan 4 för att hinna till jobbet klockan 05.00 på morgonen för att börja dagens varuplock. Det var väldigt stressiga morgnar för att hinna få ut allt i butiken innan vi öppnade 07.00 så jag fick alltid hålla uppe ett bra tempo och en positiv inställning för att vi alla skulle hinna med det som skulle göras tills den tid vi fick på oss att få ut allt. Efter butiken öppnade var vi pigga och glada och hjälpte kunder på bästa möjliga sätt samtidigt som vi fortsatte att fylla på butiken med varor. Det svåraste med detta jobb enligt mig var väl att hålla högsta möjliga tempo klockan 5 på morgonen men det gick ändå. Det bästa med jobbet var väl under helger då man inte hade några leveranser utan man fanns där för alla kunder och kunde hjälpa dem med allt som behövdes.
slavdrivare som utnyttjar praktikanter
sätter praktikanter på skitjobb.
Fördelar
Nackdelar
många
På detta jobb som jobbade jag inom varuplock. Detta var ett jobb som jag hade extra under sommaren, men fick även utbildning vidare i kassan och även till bistron.