Allakando

Recensioner från anställda som Privatlärare på Allakando

Privatlärare11 recensioner
Ett roligt jobb om du kommer överens med dina elever (vilket man absolut oftast gör), men du har inte mycket stöd från huvudkontoret, så förbered dig på det. Och det kan krävas att du förbereder lektioner i förväg (vilket du inte får betalt för), trots att de säger att det inte ska vara så. Men ändå ett bra sätt att tjäna någon 100-lapp extra varje vecka.
Fördelar
Flexibelt
Nackdelar
Låg lön och otydligt ledarskap
Tycker att Allakando har hanterat corona superbra, jag känner mig väldigt väl informerad och det finns bra rutiner på plats. Generellt ett strukturerat företag med en massa material för oss lärare och tydligt system & tips, hjälp med mera.
Du sätter linjerna på arbetet men ändå inte. Den summa Allakando tar emot gentemot den summa du får i lön är lite lite i förhållande till det arbete du egentligen lägger ned.
Kräver att man är duktig på pedagogik och har tålamod. Är ett givande arbete på så vis att man hjälper elever som har det svårt, och med ens närvaro kan man göra skillnad.
Jag arbetade som privatlärare på Allakando i ungefär ett och ett halvt år. Det jag tar med mig därifrån är en minst sagt undermålig kommunikationsförmåga från kontoret. Som lärare ska du ha en kontaktperson på kontoret som du kan ställa frågor eller be om råd, men under min tid hade jag fyra olika kontaktpersoner och när jag hade funderingar var det inte säkert att det var min kontaktperson som svarade, utan det var ofta någon annan. Det går inte att ringa spontant, utan du måste boka in en telefontid.

Via mail eller sms, som borde vara det smidigaste sättet, får du vänta på svar i flera veckor. När jag skulle hjälpa en elev inför de nationella proven fick vi inte svar på hur vi skulle komma åt materialet på flera veckor, vilket gjorde att undervisningen blev lidande. När jag mailade dem om min uppsägning första gången blev det inget av det. Jag fick fortsatta mail om elever att hjälpa. Efter två månader mailade jag dem igen och bad om att få bli uppsagd och har nu inte fått fortsatta mail, även om mitt konto fortfarande finns kvar.

För den sista eleven jag hade lade de in extra lektioner fastän varken jag som lärare eller eleven hade kontaktat kontoret om att vi önskade fler lektioner, detta efter att de inte hade lyckats erbjuda en onlinelänk så vi kunde fortsätta undervisningen när vi inte längre befann oss på samma ort. Lektionerna gick inte att ta bort och en faktura skickades. Efter ytterligare några mail från både mig och eleven löste sig situationen. Jag anser heller inte att lönen står sig väl i relation till hur mycket eleven får betala för undervisningen, även
 - mer...
Du måste visa ID handling via camintervju. För att gå från process 2 till andra intervjun ska du signera avtalet. Känslan jag får är kalleanka avtal. Det är ganska mycket för deras skydd och säkerhet och ganska lite för min egen. Man får ej bli anställd inom liknande verksamhet förrän 6 månader efter uppsägningstid (4 v). De gör 15% avdrag på lön om du är 48 h sen med registrering av pass. Om du bryter mot Allakandos regler blir du skyldig 22.750 kr. Exempelvis om du antar ett erbjudaande från familj utanför allakando. Men om du INTE antar jobbet och anmäler familjen till Allakando får du 1000 kr som tack...riktigt skämt. Hela avtalet känns som kalleanka och uppenbart endast för deras säkerhet. Inte ens säker på om deras avtal är lagligt i Sverige.
Har faktiskt arbetat på Allakando i över sex år nu. Sex år!

Perfekt extrajobb under hela studietiden, har kört lite mindre i de perioder där det har blivit hektiskt. Tycker att jag har fått en väldigt personlig kontakt med de som jobbar på Allakando, känns genuint och det finns en bra story om varför företaget grundades. VDn har själv undervisat väldigt många.

Roligt att få kontakt med sin elev också, har haft allt från studiemotiverade elever som bara vill få sitt sista A för läkarlinjen, till yngre busar med ADHD. Båda är lika roliga, man gör skillnad på olika sätt för olika personer.

Annars bra flexibilitet, undervisar i de ämnen jag tycker om (matte, svenska, franska, samhällskunskap). Har också kunnat jobba även när jag bytte studentstad, de finns i hela Sverige (Allakando läxhjälp i Stockholm, Göteborg och Malmö är stora, men de finns även långt ute på landsbygden).

Svårt att vara alltför kritisk när man har jobbat här så länge. Ibland kanske att jag inte riktigt har hunnit med, men även där har jag kunnat anpassa jobbet. Sammanfattningsvis helt enkelt ett kul jobb för ett bra företag!
Fördelar
Genuint företag som bryr sig om eleverna
Arbetet är fantastiskt, att få se och hjälpa en elev att utvecklas är mycket roligt. Däremot finns det brister adimistratift och i informationen, exempel på det är att jag inte vise hur jag skulle raportera ett pass jag genomfört, att ett pass som kunden inte bokat låg inlagt och att sms kontakten mellan mig och företaget lett till ett missförstånd för att det är flera som kontaktar mig istället för en.
Att jobba som privatlärare har hjälpt mig att utveckla min metod på undervisningen samt att sätta eleven i fokus. Alakando hade en bra administrativt kontor vilket underlättade arbetsgången. Det enda negativa poängen med Alakando är lönen.
Fördelar
produktiv
Nackdelar
lite pengar
Väldigt roligt och lärorikt jobb som jag skulle vilja fortsatt jobba med om det inte vore för den bristande kommunikationen med kontor och kontaktpersoner.

En typisk arbetsdag innebar att jag i 1,5h hemma hos eleven satt ned och studerade med han/henne i form av förhör och andra instuderingssätt som var individanpassade efter min bedömning.

Det bästa med jobbet var att det var otroligt roligt att få hjälpa och motivera unga människor med skolarbete. Det sämsta med jobbet var att kraven på mig framgick otydligt från mitt håll samt bristande kommunikation.
Mitt intresse för utlärande startade på gymnasiet när jag oftast var före mina kompisar i matematiken och fick hjälpa dem. Att istället hjälpa främlingar är tuffare då förklaringar sker på andra sätt eftersom att man inte känner personen fullständigt. Efterhand så lär man sig hur elven fungerar och vilka ord som skall användas för att denne skall förstå. Det har varit underbart kul att vara en del av Allakando och hjälpa elever att nå sina mål.