Allakando

Recensioner från anställda på Allakando

Meningsfullt extrajobb
Jag har jobbat som lärare på allakando och dem finns alltid där för att hjälpa till när till exempel problem uppstår. Ett meningsfullt jobb eftersom man hjälper andra. Rekommenderar till dig som vill ha ett extrajobb, eftersom det är flexibla timmar.
Bra extrajobb
Ett bra extrajobb med flexibla timmar. Alla arbetskamrater var otroligt trevliga. Väldigt mycket att göra ibland, men positivt om man vill utvecklas.
Bra ledarskap, professionell organisation
Tycker att Allakando har hanterat corona superbra, jag känner mig väldigt väl informerad och det finns bra rutiner på plats. Generellt ett strukturerat företag med en massa material för oss lärare och tydligt system & tips, hjälp med mera.
Bra för det mesta
Plus:
*Det perfekta extrajobbet om man är intresserad av och bra på att göra skillnad för unga på utbildningsområdet. Lyckades hjälpa de elever som fortsatte - kan konstatera i efterhand att jag är nöjd med min tid och erfarenhet (ett år och fem månader).

Minus:

*Att det tog slut på elever som ville ha hjälp i mitt område, vet inte om det beror på att Allakando marknadsför sig dåligt eller något annat.

*Blev ibland inte trodd när jag berättade att en elev hade ändrat sig och inte ville ha läxhjälp, kändes som att företaget ville ”tvinga” alla att stanna kvar som hade hört av sig en gång.
Eget tempo
Du sätter linjerna på arbetet men ändå inte. Den summa Allakando tar emot gentemot den summa du får i lön är lite lite i förhållande till det arbete du egentligen lägger ned.
Mångsidig och drivande arbetsmiljö
Kräver att man är duktig på pedagogik och har tålamod. Är ett givande arbete på så vis att man hjälper elever som har det svårt, och med ens närvaro kan man göra skillnad.
F för kommunikation
Jag arbetade som privatlärare på Allakando i ungefär ett och ett halvt år. Det jag tar med mig därifrån är en minst sagt undermålig kommunikationsförmåga från kontoret. Som lärare ska du ha en kontaktperson på kontoret som du kan ställa frågor eller be om råd, men under min tid hade jag fyra olika kontaktpersoner och när jag hade funderingar var det inte säkert att det var min kontaktperson som svarade, utan det var ofta någon annan. Det går inte att ringa spontant, utan du måste boka in en telefontid.

Via mail eller sms, som borde vara det smidigaste sättet, får du vänta på svar i flera veckor. När jag skulle hjälpa en elev inför de nationella proven fick vi inte svar på hur vi skulle komma åt materialet på flera veckor, vilket gjorde att undervisningen blev lidande. När jag mailade dem om min uppsägning första gången blev det inget av det. Jag fick fortsatta mail om elever att hjälpa. Efter två månader mailade jag dem igen och bad om att få bli uppsagd och har nu inte fått fortsatta mail, även om mitt konto fortfarande finns kvar.

För den sista eleven jag hade lade de in extra lektioner fastän varken jag som lärare eller eleven hade kontaktat kontoret om att vi önskade fler lektioner, detta efter att de inte hade lyckats erbjuda en onlinelänk så vi kunde fortsätta undervisningen när vi inte längre befann oss på samma ort. Lektionerna gick inte att ta bort och en faktura skickades. Efter ytterligare några mail från både mig och eleven löste sig situationen. Jag anser heller inte att lönen står sig väl i relation till hur mycket eleven får betala för undervisningen, även
 - mer...
Smidigt och trevligt
De enda problemen jag egentligen hade med att jobba på allakando är att jag inte har körkort så restiden mellan platserna blev nästan lika lång som lektionerna. Inga klagomål när det gäller kontaktpersoner och att få uppdrag. Väldigt effektivt och väldigt schyssta människor jag har fått prata med.
Anställningsavtal Kalleanka
Du måste visa ID handling via camintervju. För att gå från process 2 till andra intervjun ska du signera avtalet. Känslan jag får är kalleanka avtal. Det är ganska mycket för deras skydd och säkerhet och ganska lite för min egen. Man får ej bli anställd inom liknande verksamhet förrän 6 månader efter uppsägningstid (4 v). De gör 15% avdrag på lön om du är 48 h sen med registrering av pass. Om du bryter mot Allakandos regler blir du skyldig 22.750 kr. Exempelvis om du antar ett erbjudaande från familj utanför allakando. Men om du INTE antar jobbet och anmäler familjen till Allakando får du 1000 kr som tack...riktigt skämt. Hela avtalet känns som kalleanka och uppenbart endast för deras säkerhet. Inte ens säker på om deras avtal är lagligt i Sverige.
Produktiv och rolig arbetsmiljö
Bra arbetsmiljö för personer som gillar att bestämma över sina egna arbetsscheman.
Spännande att vara Allakando läxhjälpare
Man får testa sig själv. Kan jag hjälpa den här eleven? Helt olika sätt att undervisa någon på grundskolan i svenska jämfört med att ge mattehjälp till någon i trean på gymnasiet. Som läxhjälpare på Allakando läxhjälp fick jag erfarenhet av att hantera olika situationer och människor. NYTTIGT! Fick även chansen att arbeta med läxhjälp online på Allakando efter några månader, också ett bra sätt att få fler uppdrag + skönt att arbeta hemifrån.
Allakando läxhjälp får 5/5 från mig!
Mycket nöjd, var läxhjälpare på Allakando i Stockholm under flera terminer. Trevligt företag, Allakandos läxhjälp har en bra mission, det var det som fick mig att välja dem från början. De började själva som privatlärare, känns genuint.
Fördelar
Känns som det enda genuina företaget i branschen
Meningsfullt och meriterande
Jobbade på Allakando läxhjälp Stockholm i ca 3 år när jag pluggade. Otroligt givande extrajobb och fantastiskt bra uppbackning från kontoret när jag väl behövde hjälp! Bra förberedelsematerial.
Fördelar
Meningsfullt, roligt och meriterande
Grymt för studenter som läxhjälpare på Allakando
Jag började här när jag gick i trean på gymnasiet, kunde hjälpa elever på grundskolan med läxhjälp i matte med Allakando. Har fortsatt under min tid på universitetet, passar bra och man kan ta fler elever ju mer man kan också ju.

Typiskt sett är en lektion typ 1,5 timme, man hjälper sin elev 1-2 gånger i veckan (jag har haft upp till tre elever samtidigt). Helt klart smidigt, jag har arbetat olika mycket i olika perioder.

Har oftast gjort saker som mattehjälp på Allakando, men även läxhjälp i svenska. Valde mina ämnen efter vad jag kände mig bekväm med, fick titta på lite matte online för att komma ihåg vissa kurser.

I övrigt ett skönt gäng, hade en mycket trevlig intervju med en som hette David, kändes väldigt seriöst men ändå avslappnat. Har sedan främst gjort läxhjälp på Allakando i Stockholm, eftersom att jag pluggar här.
Fördelar
Gratis kurs till högskoleprovet på Allakando (FETT BRA)
Nackdelar
Behövde fräscha upp en del kunskaper innan
Meningsfullt jobb med Allakando läxhjälp
Har faktiskt arbetat på Allakando i över sex år nu. Sex år!

Perfekt extrajobb under hela studietiden, har kört lite mindre i de perioder där det har blivit hektiskt. Tycker att jag har fått en väldigt personlig kontakt med de som jobbar på Allakando, känns genuint och det finns en bra story om varför företaget grundades. VDn har själv undervisat väldigt många.

Roligt att få kontakt med sin elev också, har haft allt från studiemotiverade elever som bara vill få sitt sista A för läkarlinjen, till yngre busar med ADHD. Båda är lika roliga, man gör skillnad på olika sätt för olika personer.

Annars bra flexibilitet, undervisar i de ämnen jag tycker om (matte, svenska, franska, samhällskunskap). Har också kunnat jobba även när jag bytte studentstad, de finns i hela Sverige (Allakando läxhjälp i Stockholm, Göteborg och Malmö är stora, men de finns även långt ute på landsbygden).

Svårt att vara alltför kritisk när man har jobbat här så länge. Ibland kanske att jag inte riktigt har hunnit med, men även där har jag kunnat anpassa jobbet. Sammanfattningsvis helt enkelt ett kul jobb för ett bra företag!
Fördelar
Genuint företag som bryr sig om eleverna
Spännande och rörigt.
Arbetet är fantastiskt, att få se och hjälpa en elev att utvecklas är mycket roligt. Däremot finns det brister adimistratift och i informationen, exempel på det är att jag inte vise hur jag skulle raportera ett pass jag genomfört, att ett pass som kunden inte bokat låg inlagt och att sms kontakten mellan mig och företaget lett till ett missförstånd för att det är flera som kontaktar mig istället för en.
Produktiv samt roligt arbete
Att jobba som privatlärare har hjälpt mig att utveckla min metod på undervisningen samt att sätta eleven i fokus. Alakando hade en bra administrativt kontor vilket underlättade arbetsgången. Det enda negativa poängen med Alakando är lönen.
Fördelar
produktiv
Nackdelar
lite pengar
Väldigt lärorik och anpassningsbar jobb
Då man möter olika elever får man anpassa sig till dessa elever, samtidigt anpassar även jobbet sig för dig, tillexempel kommer du och eleven överens om tider och även hur ni ska jobba. Självklart är det du som privatlärare som ska anpassa dig till eleven men det brukar funka mycket bra. Då man ska hjälpa eleverna blir det också mycket kunskapsrepetition för dig, kanske får man även lära sig nya saker som man inte visste om innan när man ska hjälpa eleven med en uppgift. Det svåraste är ju att hjälpa en elev som inte vill samarbeta eller lära sig. Men det är det som gör jobbet lite utmanande och stimulerande, man får helt enkelt komma på olika sätt att hjälpa en elev.
Roligt men otydligt
Väldigt roligt och lärorikt jobb som jag skulle vilja fortsatt jobba med om det inte vore för den bristande kommunikationen med kontor och kontaktpersoner.

En typisk arbetsdag innebar att jag i 1,5h hemma hos eleven satt ned och studerade med han/henne i form av förhör och andra instuderingssätt som var individanpassade efter min bedömning.

Det bästa med jobbet var att det var otroligt roligt att få hjälpa och motivera unga människor med skolarbete. Det sämsta med jobbet var att kraven på mig framgick otydligt från mitt håll samt bristande kommunikation.
Dålig ersättning och mycket jobb för liten kompensation
Snabbt växande företag och mycket fokus på att man själv valde uppdrag och ansvarsområden.
Fördelar
Kul att vara lärare och mycet personligt ansvar
Nackdelar
Lönen och För mycket administrativt
Roligaste extraknäcket för en studerande med passion för utlärning.
Mitt intresse för utlärande startade på gymnasiet när jag oftast var före mina kompisar i matematiken och fick hjälpa dem. Att istället hjälpa främlingar är tuffare då förklaringar sker på andra sätt eftersom att man inte känner personen fullständigt. Efterhand så lär man sig hur elven fungerar och vilka ord som skall användas för att denne skall förstå. Det har varit underbart kul att vara en del av Allakando och hjälpa elever att nå sina mål.