Allakando

Recensioner från anställda på Allakando

Allakando är ett seriöst och bra företag med en härlig företagskultur, hjälpsamma kollegor och mycket möjligheter till personlig och professionell utveckling.
Att arbeta som privatlärare är en stor glädje men också ett stort ansvar. Det innebär mycket struktur och planering, men utdelningen är värd allt jobb! Det är verkligen ett roligt arbete där du själv kan styra och bestämma när och hur du vill planera.
Fördelar
Flexibla tider
Nackdelar
Mycket egen planering och eget ansvar
Som privatlärare på Allakando så är det mycket eget ansvar, men det är otroligt givande att få hjälpa någon annan i nöd. Man vet ju hur svårt något kan vara tills man får det rätt förklarat, och det är underbart att se när bitarna faller på plats för eleven!
Fördelar
Flexibla tider, träffa härliga människor, och få göra skillnad!
Nackdelar
Mycket planering och eget arbete, det är ett stort ansvar helt enkelt.
Jag trivs verkligen i min roll på Allakando. Det finns alltid utrymme för utveckling och för att växa i sin roll. Alla medarbetare är otroligt hjälpsamma och tiden tillsammans är alltid rolig.
Fördelar
Utvecklande, bra tider och grym företagkultur
Ett härligt jobb där man får lov att prata och träffa andra unga och drivna människor som vill bidra med något och hjälpa elever runt om i Sverige.
Fördelar
Meningsfullt arbete med flexibla tider
Min tid på Allakando har varit otroligt givande. Jag får lära mig nya saker som jag kan ta med mig ut i arbetslivet, och ledningen ger ofta feedback för att man kontinuerligt ska utvecklas.
Fördelar
Företagskulturen
Nackdelar
Svårt att släppa jobbet när man är ledig
Bästa företaget att arbeta för om man vill känna sig trygg och glad som privatlärare! De ger en bra grundutbildning och kontinuerlig coachning som medför att man ständigt utvecklas i sin pedagogik, samt att man kände sig trygg inför första lektionen. De skickar ut regelbundna mail inför olika perioder så att man alltid får lite tips inför slutspurter och liknande. Alltid snabba att svara när man har några frågor!
Fördelar
Kontinuerlig coachning i arbetet
Nackdelar
Relativt låg lön om man åker hem till eleven (ingen reseersättning)
Otroligt proffsigt företag med en grym affärsidé. Arbetsmiljön är väldigt trevlig där alla är seriösa samtidigt som positiva. Det finns god variation på olika platser, t.ex. grupprum, konferens, skrivbord mm. Dessutom finns hörselkåpor ifall man vill ha extra fokus och inte bli störd. Allakando är ett företag med grym energi som får alla att haka på!
Fördelar
Gymkort
Jag vill rikta ett stort tack till er, ni fantastiska människor på Allakando!

Jag var så nervös inför min första lektion med min första elev! Men jag kände mig så stöttad och hjälpt av er under alla steg, både inför och under första lektionen (även inför alla kommande lektioner). Alla tips för hur man ska stötta och hjälpa sin elev, hur man ska tänka och planera upp lektioner har varit till så stor hjälp! Tack! Jag är så stolt över att vara anställd här!
Fördelar
Utvecklande, Meningsfullt
Ett roligt jobb om du kommer överens med dina elever (vilket man absolut oftast gör), men du har inte mycket stöd från huvudkontoret, så förbered dig på det. Och det kan krävas att du förbereder lektioner i förväg (vilket du inte får betalt för), trots att de säger att det inte ska vara så. Men ändå ett bra sätt att tjäna någon 100-lapp extra varje vecka.
Fördelar
Flexibelt
Nackdelar
Låg lön och otydligt ledarskap
Jag har jobbat som lärare på allakando och dem finns alltid där för att hjälpa till när till exempel problem uppstår. Ett meningsfullt jobb eftersom man hjälper andra. Rekommenderar till dig som vill ha ett extrajobb, eftersom det är flexibla timmar.
Ett bra extrajobb med flexibla timmar. Alla arbetskamrater var otroligt trevliga. Väldigt mycket att göra ibland, men positivt om man vill utvecklas.
Tycker att Allakando har hanterat corona superbra, jag känner mig väldigt väl informerad och det finns bra rutiner på plats. Generellt ett strukturerat företag med en massa material för oss lärare och tydligt system & tips, hjälp med mera.
Plus:
*Det perfekta extrajobbet om man är intresserad av och bra på att göra skillnad för unga på utbildningsområdet. Lyckades hjälpa de elever som fortsatte - kan konstatera i efterhand att jag är nöjd med min tid och erfarenhet (ett år och fem månader).

Minus:

*Att det tog slut på elever som ville ha hjälp i mitt område, vet inte om det beror på att Allakando marknadsför sig dåligt eller något annat.

*Blev ibland inte trodd när jag berättade att en elev hade ändrat sig och inte ville ha läxhjälp, kändes som att företaget ville ”tvinga” alla att stanna kvar som hade hört av sig en gång.
Du sätter linjerna på arbetet men ändå inte. Den summa Allakando tar emot gentemot den summa du får i lön är lite lite i förhållande till det arbete du egentligen lägger ned.
Kräver att man är duktig på pedagogik och har tålamod. Är ett givande arbete på så vis att man hjälper elever som har det svårt, och med ens närvaro kan man göra skillnad.
Jag arbetade som privatlärare på Allakando i ungefär ett och ett halvt år. Det jag tar med mig därifrån är en minst sagt undermålig kommunikationsförmåga från kontoret. Som lärare ska du ha en kontaktperson på kontoret som du kan ställa frågor eller be om råd, men under min tid hade jag fyra olika kontaktpersoner och när jag hade funderingar var det inte säkert att det var min kontaktperson som svarade, utan det var ofta någon annan. Det går inte att ringa spontant, utan du måste boka in en telefontid.

Via mail eller sms, som borde vara det smidigaste sättet, får du vänta på svar i flera veckor. När jag skulle hjälpa en elev inför de nationella proven fick vi inte svar på hur vi skulle komma åt materialet på flera veckor, vilket gjorde att undervisningen blev lidande. När jag mailade dem om min uppsägning första gången blev det inget av det. Jag fick fortsatta mail om elever att hjälpa. Efter två månader mailade jag dem igen och bad om att få bli uppsagd och har nu inte fått fortsatta mail, även om mitt konto fortfarande finns kvar.

För den sista eleven jag hade lade de in extra lektioner fastän varken jag som lärare eller eleven hade kontaktat kontoret om att vi önskade fler lektioner, detta efter att de inte hade lyckats erbjuda en onlinelänk så vi kunde fortsätta undervisningen när vi inte längre befann oss på samma ort. Lektionerna gick inte att ta bort och en faktura skickades. Efter ytterligare några mail från både mig och eleven löste sig situationen. Jag anser heller inte att lönen står sig väl i relation till hur mycket eleven får betala för undervisningen, även
 - mer...
De enda problemen jag egentligen hade med att jobba på allakando är att jag inte har körkort så restiden mellan platserna blev nästan lika lång som lektionerna. Inga klagomål när det gäller kontaktpersoner och att få uppdrag. Väldigt effektivt och väldigt schyssta människor jag har fått prata med.
Du måste visa ID handling via camintervju. För att gå från process 2 till andra intervjun ska du signera avtalet. Känslan jag får är kalleanka avtal. Det är ganska mycket för deras skydd och säkerhet och ganska lite för min egen. Man får ej bli anställd inom liknande verksamhet förrän 6 månader efter uppsägningstid (4 v). De gör 15% avdrag på lön om du är 48 h sen med registrering av pass. Om du bryter mot Allakandos regler blir du skyldig 22.750 kr. Exempelvis om du antar ett erbjudaande från familj utanför allakando. Men om du INTE antar jobbet och anmäler familjen till Allakando får du 1000 kr som tack...riktigt skämt. Hela avtalet känns som kalleanka och uppenbart endast för deras säkerhet. Inte ens säker på om deras avtal är lagligt i Sverige.
Bra arbetsmiljö för personer som gillar att bestämma över sina egna arbetsscheman.
Man får testa sig själv. Kan jag hjälpa den här eleven? Helt olika sätt att undervisa någon på grundskolan i svenska jämfört med att ge mattehjälp till någon i trean på gymnasiet. Som läxhjälpare på Allakando läxhjälp fick jag erfarenhet av att hantera olika situationer och människor. NYTTIGT! Fick även chansen att arbeta med läxhjälp online på Allakando efter några månader, också ett bra sätt att få fler uppdrag + skönt att arbeta hemifrån.