AkzoNobel

Recensioner från anställda på AkzoNobel

Bra sammanhållning ,trevliga Arb kamrater,bra arbetstider.
Det är bra företag att jobba i.. Dem hade bra lön den tiden, trevliga kollegor.. Rekommenderas Tack
Det är högt tempo men väldigt trevliga arbetskamrater som förgyller dagarna
Överlag en bra arbetsplats med bra kolleger flexavtal grattis kaffe
Fördelar
Lätt att få ledigt om manbehöver det
Då företaget gjorde kraftiga neddragningar och reducerade arbetssyrkan men 90 personer är det svårt att ge en bild av företaget när jag slutade.
Ett anrikt företag med mycket kompetens. Bra arbetsmiljö samt fina kollegor. Nya ägare ger osäkerhet men även nya möjligheter.
En vanlig dag på Akzo kan se ut på följande sätt.. Jag börjar jobba kl 06.00, Jag går fram till planeringstavlan och ser vilket recept jag har fått för dagen. Alla operatörer har vars två små magneter med sitt namn på. receptet har en liten adresslapp på sista sidan där ett unikt satsnummer och batchnummer står. Man river alltid av den lilla adresslappen, lägger den i en liten plastficka och lägger den på planeringstavlan bredvid sitt namn så att andra operatörer kan se att receptet är "påbörjat". Nästa steg är att tillverka färgen. Det är bara att följa ett recept väldigt noga och kolla så att man väger upp rätt mängd råvaror var gång för att inte sabba färgen. Precis som att baka en kaka. Alla arbetsplatser har både sina för och nackdelar. Min personliga åsikt är att det finns många fler nackdelar än fördelar på Akzo Nobel. Tjänstemännen och cheferna är ofta inte ärliga mot sina arbetare och operatörerna känner sig utnyttjade vid flera tillfällen. Det finns en ständig oro hos de anställda då de inte vet hur det går för företaget. Produktionen har minskat drastiskt den senaste tiden och många kunder har lämnat Akzo Nobel. Vissa tjänstemän är ärliga och förklarar vad det kan bero på, andra chefer (speciellt avdelningschefer) klandrar sina arbetare och säger att det är för att de sitter för mycket. Vilket inte alls stämmer. Min resa på Akzo Nobel har varit otroligt lärorik. Som 19 åring fick jag anställning och var den yngsta arbetaren bland ungefär 400 personer. Jag fick tidigt känna av hur det är att jobba i fabrik och hur ett stort företag är strukturerat. Jag kände redan - mer...
Fördelar
familjär stämning mellan operatörerna
Nackdelar
relationen mellan tjänstemän och arbetarna.
Bra arbetsplats, bra och kunniga kollegor. Strävar efter att det ska vara säkert och bra arbetsmiljö.
det var roligt och jobba på Akzonobel. Min kusin jobbade också där då. Väldigt länge sedan.
Arbetsuppgifterna har bestått av att registrera och boka fakturor mot inköpsorder gjorda i SAP och SRM och även att distribuera fakturor till personer inom organisationen för kontering och attest. Hanteringen av leverantörsfakturor görs i SAP VIM och för 8 Akzo bolag.
Roliga och varierande arbetsuppgifter och mycket nya utmaningar
Öppna dagens post, Kontering av Leverantörsfakturor, Registrering SAP system för SE, FI, DK, Betalningar. Har lärt mig väldigt mycket på alla dessa år (30) då vi haft flera databyten och jag har fått mycket eget ansvar. Har haft bra ledning och arbetskulturen har varit bra. Svårast har nog varit att koncernspråket är engelska. Förstår men har svårt att prata. P.G.A outsorcing av Ek.Avd fick jag åka till Holland och lära Indierna mitt jobb, sen vara vägledare i 6 mån under utfasningen. Det var nog det svåraste jag gjort. är nu uppsagd 2017-12-31 Det bästa med mitt arbete är alla fina medarbetare, bra relation till min närmaste chef och bra vägledning, Nära till jobbet
Me encargaba del funcionamiento de dos departamentos, compraba los materiales de oficina, catering para las aulas, salas de conferencias, fotocopias y archivo de documentos. Luego me enviaron a distintos cursos donde me fui especializando en Office Package, Word, recepcionista y telefonista. Era en los últimos años un trabajo rotativo, dinámico y entretenido, con buen ambiente laboral, cafe gratis, pausas, almuerzo subvencionado, ropa de trabajo.
Genomgående bra arbetskollegor som alla gör sitt bästa. Ibland är det en svårarbetad komplex struktur inom området pga av de olika företagen som finns inne på området.
En arbetsdag för mig var att börja med att sitta inne i systemet och skriva ut etiketter som ska användas för att märka de olika hinkar som jag där efter fick väga upp med olika slags kemikalier och där efter kör jag ut det till produktionen som sedan tillverkar färg
Fördelar
arbetskamraterna
Nackdelar
ingen gratis lunch
En genomgående professionell, strukturerad och mycket säkerthetsmedveten organisation där kunderna alltid är i fokus. Fantastiska produkter engagerat och team. Lönsam tillväxt i fokus.
Fysikaliska tester på material från produktionen. Certifikat till kund. Godkännande till produktionen för tapp av färdig färg.
Börjar med kaffe och lite prat med jobbarkomisar.sen kollar upp körpaln och ser till så allt finns.sen kör man produkterna som ska köras samnt provning och godkännade av produkt.även det pappersarbete och datajobb i samband med produktion.sedan har jag koll med min planerare dagligen för ev.t ändringar. sedan gör man den servic som utrustningen kräver. jag har lärt mej att vara självständig och jobba med andra. svåraste är att få produktionen att gå smidigt. det bästa är att få jobba med bra folk som man respekterar
Fördelar
bra jobbarkompisar
Nackdelar
tuffare styrning
Mycket skön arbetsmiljö, vänliga arbetskollegor. Bra upplärning. Kommunikationen mellan alla inblandade funkade bra, man fick vara med om vad nästa steg skulle vara och vad som hände i företaget.
En typisk arbetsdag för mig är inventeringar, postningar mellan produktion och lager. Transportskador & en del avrop. Även problem som uppstår i systemet eller problem mellan orderberedning dvs problem att få ut order till verksamheten. Jag har fått en fantastisk utbildning på plats inom Akzo Nobel. När jag startade 1989 var jag plockare av färg ut till kunder inom Sverige. Några år senare sökte jag mig in på exportavdelningen där arbetet genast blev både mer intressant & lite mer komplicerat. Det blev mycket containerpackning & flygpackningar. Sen efter några år dök där upp en ledig tjänst på administrationen som jag sökte & fick. Där och då jobbade vi i ett förlegat system som hette RMS vilket jag ansåg var ett väldigt trubbigt affärssystem. Jag lärde mig allt inom inventeringar, lagerhållning & bokföringar. Där var en hel del avrop på mitt bord och jag började att följa upp statistik inom felplock bland annat. 2007 införde vi SAP på företaget. Jag var med på alla workshops före golive och fick lära mig grunderna inom LE ( Logistic execution SAP R/3 ) Jag blev keyuser vilket betyder att jag ska kunna mer än en vanlig SAP användare. Det innebär också att jag ska vara med på regresion tester och göra flödes beskrivningar och manualer på olika transaktioner som används på avdelningen. Dessutom har jag fått utbildningar genom åren på trucktyperna A1-A4, B1-B3 Jag har kört truck mer eller mindre dagligen från 1989 fram till idag.
Fördelar
Utbildningar
Nackdelar
För litet lager med dagens mått mätt.
Min vanlig dag var mycket roligt, jag var mycket nöjd med mina arbetskollegor och min jobb, varje dag jag skulle göra olika saker, till exempel, tillverkning och tapping färg med olika maskinner, det är det som var intressant, jag fick alltid lära mig något nytt.
Fördelar
säkerhet, miljö, schema, uniform