Knapp för att spela YouTube-video
Academic Work

Recensioner från anställda på Academic Work

Utvald recension
Academic Work valde den här som en representativ recension
Arbetsgivaren är verkligen mån om sina anställda att de ska må bra och trivas. Stort plus att de har kollektivavtal samt lätt att komma i kontakt med.
Fördelar
Varierande arbetsuppgifter.
Jag var på AW malmö i strax över ett år, lämnade så fort jag bara kunde. I avtalet står att man har X i lön, men det kommunicerades aldrig att man går på timmar istället för en månadslön. Det resulterar i att man på våren med sina många röda dagar, flera gånger hade drygt halva sin bruttolön i handen när skattmasen tagit sitt, vilket såklart påverkar ens livssituation oerhört, när man inte har en stabil lön.

Min konsultchef var extremt svår att få tag på, och när man väl lyckades komma fram möttes man av påhitt/modifierade sanningar. Ett bra exempel är ett samtal till min konsultchef där jag frågade hur det fungerar med semester första året. Fick svaret att man tjänar in X semesterdagar per månad. Naivt nog tolkade jag det svaret som att man också var fri att använda sina intjänade dagar som man själv behagar. När jag sen tog ut semester och förväntade mig en semesterlön, så fick jag istället ut 15k mindre än min bruttolön. Visade sig att min konsultchef bara "glömt" nämna att semesterdagarna inte gäller första året, trots att jag explicit frågade om detta. Augusti 2018 var det med andra ord vatten och bröd som gällde, tack för det.

Den enda egentliga fördelen med att jobba på AW, var att det var väldigt enkelt att säga upp sig, och att man slapp prata med sin konsultchef alls sen man sagt upp sig.
Fördelar
Enkelt att sluta
Nackdelar
Oärliga chefer, oengagerade chefer, onåbara chefer låg lön, inga förmåner
8 oktober 2020
Hej!
Tack för din recension. Det gör oss väldigt ledsna att höra om din upplevelse av att ha blivit felinformerad vad gäller lön och semester. Så ska det såklart inte gå till! Du får gärna höra av dig med din feedback samt kontaktuppgifter till info@academicwork.se så att vi kan ta vidare detta internt. Det hjälper oss att bli en bättre arbetsgivare för våra konsulter. Önskar dig en fin torsdag! /Anna, Academic Work
Det var relativt enkelt att få en intervju hos Academic Work och snabbt efter intervjun att börja jobba. Konsultcheferna var trevliga och duktiga.
25 september 2020
Hej, Stort tack för din recension! Och tack för din tid som konsult hos oss! Glad att höra att du trivdes. Jag hoppas våra vägar korsas igen i framtiden :) /Frida, Academic Work
Jag har blivit lurad.
Academic Work har utnyttjat mig.

Jag har blivit matad med lögn efter lögn från inte mindre än 3 olika konsultchefer inom loppet av 10 månader.

Jag har fått ut under 16.000kr i månaden på en heltidstjänst som IT- support och mobiltekniker när mina kollegor från samma kund har tjänat ~3500kr mer i månaden än mig.

När jag tagit upp detta med Academic Work har jag bara fått svar att man inte kunnat göra något åt det och skyller på någon annan konsultchef eller deras egna chef.

Instruktioner har varit inkonsistenta sedan dag ett, kommunikation är enkelriktad eller näst intill menlös då konsultcheferna har selektivt minne och inte kan respektera sjukdagar eller ledig tid såsom helg eller semester.

På eller precis innan semestrar har jag fått en tallrik med obefogad skit serverat, som sedan hängt kvar i bakhuvudet och förstört hela syftet med ledigheten - Att släppa arbetet och återhämta sig.

Detta har inte gått att göra när konsultchefer ringer 07.00 på semestrar endast för att gnälla om tidrapportering, som alltid fungerat tidigare, men min tredje konsultchef ville ha det på ett annat vis tydligen.

Denne samma chef glömde även att jag var sjuk och när jag ringer upp svarar hon sällan.

Påpekar jag något av dessa nämnda problem blir hon upprörd och vill lägga på, hon kan inte svara på några frågor och vill inte stå till svars för något av besluten hon har tagit.

Till råga på allt tas det ton mot mig när jag markerar att det här är inte okej, och det påbörjas en maktkamp i form av simpla härskartekniker för att hävda sig över sina konsulter och stolt
 - mer...
Fördelar
Finns inga, allt som målas upp är säljsnack och teori, fungerar inte i praktiken
Nackdelar
Lättare att nämna fördelar då de kan räknas på mindre än en hand
27 augusti 2020
Hej, Vill börja med att tacka för att du tagit dig tid och lämnat en så utförlig recension - det är oerhört viktigt för oss att både få ta del av positiv och negativ feedback från våra kandidater och konsulter. Jag blir otroligt ledsen när jag läser om din upplevelse av att vara konsult hos oss. Att behandlas på det sätt som du beskriver är på inget vis okej, och det är såklart inte så här det ska gå till. Jag skulle vilja be dig att skicka med denna feedback, samt dina kontaktuppgifter, i ett mail till oss på info@academicwork.se så att vi kan ta vidare feedbacken och utreda detta internt. Önskar dig en fin dag! /Frida, Academic Work
Real racist company. Trashy women pretending they are posh. Please dont cooperate with racists!!
No benefits. Working all days non stop and taking sexist comments from them.

Low salary. Under minimum level.

Swedish racist in a nutshell.
Fördelar
nothing
Nackdelar
everything
9 juli 2020
Hi, First of all, thank you for getting in touch. I'm sad to hear about your perception of us and your experience working with us. This is of course not how we want our candidates and consultant to be treated. Our standpoint is that people with different backgrounds and experiences enrich and contribute with skills that develop both employees and the business as a whole. We hire people who we consider have the right qualifications regardless of sex, gender identity or expression, ethnicity, religion or other beliefs, disability, sexual orientation or age. If you find yourself unfairly treated by us or subjected to discrimination in any of our staffing or recruitment processes, please contact us on info@academicwork.se /Frida, Academic Work
Academic Work har precis som andra arbetsgivare både positiva och negativa sidor. Beroende på team, kollegor samt chefer/ ledare är upplevelserna nog blandade.

Man lär sig mycket och snabbt.

Man utvecklas och får testa sig själv i olika situationer.

Får förtroende att slutföra och ansvara för uppgifter.

Många är hjälpsamma och har mycket erfarenhet.

Skaffar mycket kontakter och förståelse för branschen.

Stark kultur som alla inte passar in i.

Gör skillnad på tillsvidareanställda och timanställda.

Svagt ledarskap vid högt tempo och stress. Kvantitet snarare än kvalitét.

Stressigt med höga krav.

Krav på hur personligheten ska anpassas i verksamheten.

Academic Work är ett bra företag för utåtriktade, extroverta personer som drivs av siffror och belöning. Det är en utmärkt arbetsplats för personer som har ett ”sälj” tänk och som gillar tävlingar och resultat. För en person som är mer introvert med mer inriktning på kvalitet och långsiktighet är det kanske inte den bästa arbetsgivaren. Sammantaget, Academic Work är en bra arbetsgivare med mycket positiva egenskaper, dock passar företaget inte alla personligheter, något man själv får känna in helt enkelt.
9 juli 2020
Hej, Stort tack för att du tagit dig tid att skriva en så nyanserad recension! Glad att höra att du på många sätt trivs bra hos oss på Academic Work och lärt dig mycket under din tid inom företaget. Tack också för att du lyfter fram saker som du upplevt som mindre positiva och som vi kan bli bättre på. Det hjälper oss att bli en ännu bättre arbetsgivare. Vill också passa på att tacka dig för din tid hos oss & önska dig varmt lycka till framöver! /Frida, Academic Work
Fick arbeta på Örneborgs Delikatesser, dem som jobbar där var verkligen otrevliga. Det var en inavel som gestikulerade som en apa och skrek på mig om vad som borde göras ist för att prata som en vanlig människa. Det tog 2 pass innan dem konspirerade emot mig och jag fick sparken. En arrogant nolla försökte "utbilda" mig om att göra såser och förväntade sig att jag ska kunna allt på en dag. OBS! KÖP INTE DERAS PRODUKTER.
9 juli 2020
Hej, Vad tråkigt att höra om din upplevelse på den arbetsplats du hade ditt uppdrag. Vi hoppas att du betättade detta för din konsultchef hos oss. Våra konsultchefer finns där för att se till att du trivs och har en god arbetsmiljö på det kundföretag du är uthyrd till. Önskar dig en fortsatt fin dag! /Frida, Academic Work
0-stjärnor!. Verkligen dålig bemanningsföretag, ingen återkoppling alls och hanteraren av själva jobb annonsen lovade återkoppling och drog ut på tiden i 3 veckor. Sen kom det fram att hon var på semester och ingen annan återkopplade med något Mail eller dylikt så att jag som flera andra som sökt tjänsten är informerad om att ansvariga drog på semester MITT I ALLT! Raderade mitt konto hos AW OCH ALDRIG MER NÅGONSIN TA DE HÖR LALL FÖRETAGET!!
16 januari 2020
Tack för att du tog dig tid att skriva. Till att börja med, så som du beskriver din upplevelse av vår rekryteringsprocess går helt emot det vi önskar leverera, och det är inte så det ska fungera. Självklart ska alla kandidater få återkoppling. Om möjligt vill vi uppmuntra dig att kontakta ansvarig rekryterare/konsultchef och ge honom/henne din feedback direkt. Du är också välkommen att ta kontakt med oss på marknad@academicwork.se Önskar dig en fin dag och stort lycka till i framtiden! /Julia, Academic Work
Blodsugare till arbetsgivare. Ljuger, utnyttjar, betalar inte för röda dagar, helt oseriöst utsugarföretag. Sky som pesten.
16 januari 2020
Vi är väldigt ledsna över att höra att din tid som konsult på Academic Work inte levde upp till dina förväntningar. Du får mer gärna ta kontakt med oss på marknad@academicwork.se så kan vi undersöka detta närmare. Önskar dig en fin dag och stort tack för din recension. /Julia, Academic Work
Är du utan erfarenhet är dem en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden. Kan du bör du välja ett annat alternativ.
De målar upp en bra bild men det är många risker du som arbetstagare får se upp med.

Jobbade som ambulerade tjänsteman hos dem. Var redo att jobba hårdare än dina kollegor för mindre pengar. Var uppmärksam på deras samtal och möten, ta kontakt med facket i god tid och var väldigt förbered.

Vill du lära dig/få erfarenhet av mobbning/härskartekniker är detta ett bra ställe att starta på.

Undvik att bli sjuk/ha läkarbesök för de kommer bli misstänksamma emot dig.

Ohälsosam konkurrans bland medarbetare.
Fördelar
Enkelt sätt att få erfarenhet
Nackdelar
Mindre rättigheter, mindre betalt, utfrysning, ingen lojalitet
16 januari 2020
Vad tråkigt att höra att din tid som konsult på Academic Work inte levde upp till dina förväntningar. Vi skulle verkligen uppskatta om du ville ta kontakt med din konsultchef/rekryterare så att vi verkligen kan förstå din situation. Du kan också ta kontakt med oss på marknad@academicwork.se. Önskar dig en fin dag och stort tack för att tog dig tid att skriva en recension. /Julia, Academic Work
Mitt första konsultjobb var hos AW som student hos kund under vt18. Då trivdes jag bra och fick fin uppfattning och bra relation med chef.

När studierna var färdiga sökte jag dit igen och fick annat bemötande. Fd chef var "ej kontaktbar" och fick som svar på annan sökt tjänst att man inte kunde från cv utläsa att jag hade rätt utbildning trotts att jag både hade examen och erfarenhet. Där fick jag dock bra svar efter ett sakligt mejl till kontoret.

Efter att ha jobbat hos en konkurrent på föräldrarvik. sökte jag nytt jobb hos AW. Bokade intervjuv på kontoret samma vecka, träffade fd chef som tyckte det var kul att jag var tillbaka. Då lovades intervjuv hos kund inom1-2 veckor. Även sas att vi ska uppdatera varandra. NU har det gått ca 6veckor och jag har försökt få tag på denna chef ca 1gr vecka på olika sätt. V.3 fick jag svar via mejl att jag skulle få svar V.4. V.5 mejlade jag kontoret och fick ett drygt svar tillbaka från kollega om att ha is i magen och att fd chef kommer att kontakta mig.

Nu vecka 6 så kan man fortfarande söka jobbet men min process är avslutade enligt mina sidor. Fortfarande ingen kontakt från fd chef eller mejl från AW. Tråkigt att "de bästa" inte är så bra som de borde. De konkurrenter jag har haft kontakt med sköter sig mer professionellt. Vissa har blivit återkommande kontakter som har ett intresse för att nätverka!

Att återkoppla tar inte mer än 5 min och behöver inte vara så komplicerat.
Fördelar
Studentjobb
Nackdelar
Dålig återkopplingar
16 januari 2020
Tack för att du tog dig tid att skriva. Så som du beskriver din upplevelse av vår rekryteringsprocess går helt emot det vi önskar leverera, och det är inte så det ska fungera. Alla intervjuade kandidater ska alltid få personlig feedback. Du är varmt välkommen att ta kontakt med oss på marknad@academicwork.se så att vi verkligen kan första din situation. Önskar dig en fortsatt fin dag! /Julia, Academic Work
Tänk på följande om du ska bli anställd som ambulerade tjänsteman hos Academic Work:

Anställningsavtalet är mycket kort och krångligt, och det förklarar inte tydligt verkligheten. t.ex man blir anställd som en revisor på Stureplan men kommer dagar som man tvingas att arbeta som lagerarbetare i Rinkeby/Södertälje annars får man inget garantilön.

Glöm aldrig att konsult av AW på ett bra företag ligger på andra eller tredje klassen. T.ex. man kan få 60% mindre lön än kollega som sitter bredvid och gör samma/mindre uppgifter. Man får inga förmåner och har inga rättigheter på företaget som en konsult. Städerskan som jobbar på företaget har mer rättigheter, löner och behörigheter än en konsult. Alla går till julbord/hem/gym/julsemester men konsulten måste sitta ensamt och jobba annars inga garantilön.

Samtal kring förbättringar, lön eller utvecklingsmöjligheter finns inte alls, även efter några år arbete. Man blir bara informerad av förändringar. Inga förhandlingar!

Redovisa lönespecifikationer, semesterdagar, tjänstepensionen, osv regelbundet. De kan inte räkna och man får bara ett auto-svar. Inga justeringar.

Konsultcheferna (telefonförsäljarena) blir sega och de svarar väldigt långsamma efter avtalsskrivningen. Snygga personal under fin fasad när man pratar med dem men bristfälliga arbetsvillkor, inga återkopplingar och dåliga svar.

Utbilda sig om deras termer. Läs varje ord på avtalet 3 ggr. T.ex. garantilön betyder att en revisor få 16580kr i plånboken

som månadslön även om man hade jobbat heltid hela månaden.En konsult är timanställd. Man får ca 30% av
 - mer...
Fördelar
En temporär lösning som är bättre än arbetslösheten.
Nackdelar
Bristfälliga arbetsvillkor, minimum löner, inga utvecklingsmöjligheter och dåliga återkopplingar.
Jobbat som konsult för dem med dynamisk lön, gick back största delen av att jobba för dem. Riktigt slaveri speciellt när man har jobbat på bra tjänster och bra företag så blir man dåligt behandlad av dem samt man får inte en marknadsmässig lön. Kändes mer som rent slaveri när de själva där man faktiskt inte fick säga något för då byttes du ut istället. Samtal kring förbättringar, lön eller utvecklingsmöjligheter fanns inte alls utan då fick man istället " vi kan då välja andra". De bryr sig inte om sina konsulter utan enbart att få ut konsulter för att vinna kontrakt.
Deras rekryteringsprocess är väldigt dåliga, så driver man inte en bra rekrytering med olika personer som ringer, följa en manual på intervju och personer som inte verkar ha någon utbildning inom HR eller rekrytering samt personalansvar. För att vara en av de största rekryteringsföretagen så bör man kunna förvänta sig mycket bättre processer, behandling samt lön.
Jag har jobbat i en projektanställning på Danske Bank (genom Academic Work) som handläggare i ett team som hanterar bostadstillträden. Den här jobbet är så spännande och man lär sig mycket eftersom man använder många olika system och man har mycket kontakt till andra banker, mäklaren och rådgivare ( inom banken ). Den här sättet är bra för mig därför att jag kan utveckla Svenska.

Det är viktigt att absolut alltid att man är extra noga, självständig och man gillar att jobba inom ekonomi och har kunskap.

Mina arbetsuppgifter är att Hantera ärenden relaterat till köp och tillträden av bostäder och fastigheter, ex.v bokning av tillträdestid, preliminära avräkningar, ansökningar av lagfarter etc.
Tydliga kontrakt och trygghet som konsult som ledde till en fast tjänst hos företaget jag var konsult på.
företaget hade bra koordination och höll sitt ord.
Fördelar
ledighetsansökan
Nackdelar
företagen de arbetade med är inte alla lika professionella
All kommunikation med arbetsplatsen måste gå via bemmaningsföretaget, inga förmåner alls, varken friskvård, resa eller liknande. Fick kämpa för att få rätt lön (enl. avtal)! Jag såg bara bonusordningar i ögonen på de tjejer som jag var i kontakt med på AA.
Fördelar
Nackdelar
Många
Har tråkig erfarenhet av AW. Fick konsultjobb genom AW men ordinarie personal hade både högre lön och kortare arbetsvecka än mina 40h. Blev m a o utnyttjad rejält. I annan tjänst togs unga konsulter in från AW som ville mer än vad de kunde och de lyckades påverka arbetsmiljön på företaget negativt genom intriger osv och bidrog dessutom till att ordinarie personal kunde sägas upp. AW tycks mest gå på ålder i sina rekryteringar men har inte kompetensen att bedöma kompetens trots att de påstår sig jobba med kompetensbaserad rekrytering. Vid intervju kan en ung rekryterare sitta och stirra ner i datorskärmen och ha en attityd som är nedlåtande snarare än respektfull. Man får känslan av att det är viktigare att vara snygg och "bitchig" än att kunna något om rekrytering eller kompetens. Synd att denna typ av åldersdiskriminerande låglöne bemanningsföretag fått så stort fotfäste på arbetsmarknaden och styr den i så negativ åldersdiskriminerande riktning.
Fördelar
Inga för erfarna
Nackdelar
Se text
Företaget var underbart!
Kollegorna var en av dem bättre, och har verkligen inget illa att säga om dem!

Om det inte vore för bemanningsföretaget som jag kom i konflikt med, så skulle jag nog ha jobbat kvar än idag!
Jag blev anställd på en aktuell tjänst men i samband med introduktionen fick jag höra att det för tillfället var osäkert med arbetspass och att de skulle uppdatera mig. Två månader senare är det fortfarande tyst och jag skriver och frågar hur det går. Svaret blir att det veckan efter kommer en prognos som jag ännu inte fått ta del av. Ungefär vid denna tidpunkt ser jag en annan annons för samma sorts tjänst hos samma kund men av ett annat konsultföretag. Lite märkligt i mina ögon. Från min erfarenhet kan jag inte rekommendera Academic Work.
Jag har jobbat mycket med registrering, organisering, kontrollering, sortering, arkivering,skanning och med olika andra speciella program till BANKEN.