ÄLVSBYNS KOMMUN

Recensioner från anställda på ÄLVSBYNS KOMMUN

På våran enhet sitter flera kompetenser vilket innebär att flera av oss kan vara inblandade i samma ärende beroende på vilken problematik det gäller. För att underlätta för den enskilde utses den kompetens som utifrån ärendets grundproblematik är den sammanhållande länken, vilket innebär att den enskilde inte behöver vara den som måste ta kontakter utifrån ärendets komplexitet. Vidare så anser jag AOI vara väldigt professionella vad avser att bibehålla den enskildes anonymitet vid presenterande av nya ärenden. I detta skeende nämns inga namn eller andra uppgifter som kan identifiera den sökande.
Jobbar natt så börjar med att prata hur dagen varit för brukaren. Sen kvällsrutinerna på toan och ombyte av kläder, kvällsmålet vid tv, något program som brukaren vill se. sedan sängående och översyn under natten, byter sovläge för brukaren med jämna mellanrum.Hur viktigt det är att rutinerna funkar, att vara lyhörd för brukarens behov. Viktigt med bra ledning. bra arbetskollegor. Den svåra delen av jobbet är att, man vill att brukaren ska känna sig tillfredsställd på alla plan, vilket kanske är omöjligt. Den bästa delen är att hjälpa andra människor, lär mig nya saker varje dag.
Varje morgon påbörjas med ett resurs och samordningsmöte där olika professioner ingår, vilket jag upplevt vara positivt för samverkan kring kunder. Därefter sker administrativt arbete, planering, dokumentation, telefonsamtal, telefonkonferenser, möten, hembesök eller annat. Kontakt med kollegor sker ev. till lunch eller om jag tar kontakt med dem i något ärende som berör dessa professioner.

En del dagar består av hembesök och jag reser då runt i kommunen och gör förebyggande hembesök, cirka 160-170/år. Andra dagar pågår anhörigträffar, möten med arbets- /referensgrupper eller att jag befinner mig i Visningsmiljön för att förevisa hjälpmedel för allmänhet eller tar emot studiebesök.

I arbetet med anhörigstöd är det svåraste att nå anhöriga och det bästa är när man får kontakt med dem och får möjlighet att ge dem stöttning, information om vad kommunen kan erbjuda som hjälp för att underlätta deras situation, erbjuda enskilda samtal (konflikter/gränssättning/sorg mm) vid behov eller annan hjälp. Upplevelsen av att kunna hjälpa är mycket positiv och anhöriga uttrycker sin uppskattning.

I övrigt kan jag se att andan i kommunen är positiv vad avser att arbeta personcentrerat.
Nackdelar
Pendling från annan ort, spec. vintertid
Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos ÄLVSBYNS KOMMUN. Vår community är redo att svara.
ÄLVSBYNS KOMMUN recensioner per jobbtitel
ÄLVSBYNS KOMMUN recensioner per plats